15. april åpner sykkel-tunnelen mellom Minde og Fyllingsdalen!
Det blir stor åpningsfest med sykkelkonkurranser for store og små. Se eget program for dagen på www.bybanen.no.
Sykkeltunnelen er 3 km lang og nesten helt flat. Den får flott dekorasjon og asfalten i sykkeldelen er hvit! (Illustrasjonen er ikke korrekt).
Tunnelen kommer til å stenges om natten, så kom deg hjem i tide!
Med elsykkel i sykkeltunnelen blir det lett å sykle til sentrum på rundt 20 minutter. Og uten at du blir svett! Dette gir helt nye muligheter for å sykle til jobben for de som jobber i byn.
Sykkelparkering og Bysykler
Fyllingsdalen
Snart er sykkelparkeringsboksene på plass igjen på Oasentorget etter vinteren. Dessuten har Byråd Ingrid Fjeldstad lovet at det skal komme Bysykler på plass før den 15. april!
Sentrum
I sentrum er det sykkelparkering ved jernbanen og i marken. Her står sykkelen tørt og trygt i egen safe. Du må laste ned appen safebikely til mobilen for å låse opp skapet. Du kan forhåndsbooke plass 10 minutter før du ankommer, så du er sikker på å få plass.
Mer informasjon om sykkelskapene finnes på https://www.safebikely.com
I tillegg finnes det mange sykkelparkeringer til fri benyttelse utendørs. Kommunen har også plassert sykkelhangarer flere steder på Møhlenpris. Disse leies på månedsbasis.
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!
Med elsykkel kan du komme deg fort og greit til byn uten å bli svett. Bergen har alle muligheter til å bli norges sykkelby, og Fyllingsdalen kan bli Sykkeldalen. Det største hinderet til å sykle til jobben er sne og vind! Det har vi ikke så mye av. Regn er det svært lett å beskytte seg mot. I Bergen har du alle muligheter for å finne godt regntøy.
I Fyllingsdalen, med alle sine stier på kryss og tvers og den nye sykkeltunnelen, ligger alt til rette for å bruke sykkel i stedet for bil.
.
I neste nummer skal vi gå igjennom forskjellige varesykler og litt om hva som er lov og ikke.
.
.
byjigg.no selger brukte overhalte sykler, bygger om til elsykkel, selger byggesett og sykkeldeler. I vår vil vi også selge varesykler. Vi importerer direkte og kan derfor holde mye lavere priser, da vi hopper over et handleledd.
.
Anton Engen. 2. generasjon sykkelreperatør.