Byjigg.no nyhetsbrev 2023-2

Lettkjørt solid varesykkel

Skal du vurdere varesykkel, er det tre varianter å velge mellom.

Tohjuls LongTail, Tohjuls LongJohn og trehjuls med kasse foran

Tohjuls LongTail

Dette er en populær modell som ikke er stort større enn en vanlig sykkel. Men den er tung og dyr. Du har barna sittende bak på bagasjebrettet og det er gjerne plass til to barneseter. Dette er en sykkel som passer deg som har litt større barn, som kan sitte i barnesete. Man kan også montere kurv fremme for å få med seg varer fra butikken.

Trehjuls med kasse foran

Trehjulssykkelen egner seg best i liten fart, Den står selv og er lett å laste inn og ut av. Men i større fart er det en treningssak å svinge uten å velte. Mange har problemer med å sykle på en sykkel der du ikke kan lene deg innover i svingen. Man får en følelse av å bli kastet av sykkelen eller velte.

Trehjulssykkelen kan oppleves å være mer humpete. Det er rett og slett veldig vanskelig å unngå alle humper som kloakkavløp, langsgående kanter eller andre hindere med alle 3 hjul.

Tohjul Long John

Long John er sykler som egner seg godt til høy fart og lange distanser. Ulempen med denne type sykkel er at de kan være litt tunge å håndtere, og de krever øvelse å sykle. Så tenk nøye over hvor du skal bruke sykkelen, og dra ut og testsykle før du handler!

Long John har lang avstand mellom bakhjulet og forhjulet. Det kan oppleves uvant å svinge når forhjulet er lenger fremme enn på en vanlig sykkel, og du har kassen mellom deg og forhjulet. Du får større svingradius og må beregne mer plass for å svinge. Dette er sykler som du balanserer slik du gjør med andre tohjulinger.

Hovedforskjellen mellom konseptene med to og tre hjul er ikke bare evnen til å lene seg i svingene eller at den ene står oppreist på egen hånd.

Hovedforskjellen i daglig bruk er forskjellen mellom å ha et enkelt spor (begge hjul er på samme linje) på en 2-hjuling eller flere spor på 3-hjulingen.

Dessuten var det mye vanskeligere å passere gjennom små hull eller passere folk. På en 2-hjuling kan du få omtrent 40% av sykkelens bredde til å «henge over» siden av veien. Så du må bruke klokken mye mer for å få fotgjengere ut av veien.

Konklusjon

Der flersporssykkelen skinner, er den svært lave hastigheten. Alt under 10 km/t kan være vanskelig for mindre erfarne ryttere på en enkeltbanesykkel, men 3-hjulingen er på sitt mest stabile i disse hastighetene. Det kom godt med, spesielt under dyp slaps når snøen smeltet. Du trengte egentlig aldri å være særlig oppmerksom på om du har nok grep til fordekket som går inn i sving.

HVA SIER LOVEN?

Selv om en lastesykkel er tyngre enn en vanlig sykkel, er det ikke lov med kraftigere motor. Kraftigste motor er altså 250W. Med et godt batteri på 12-15 At, skulle det være rikelig dersom du ikke bor på toppen av en særlig bratt bakke.

Dersom sykkelen har tre hjul og mer enn to seter, kan du ha 500W.

Det er du som har ansvar for at sykkelen er forskriftsmesig. Politiet kan ta fra deg sykkelen og gi deg bot dersom den ikke holder disse kravene. Det annonseres med trimmesett og krafigere motorer. Disse er fullt lovlig å selge, men ikke lov å bruke. Det er heller ikke lov å ha gasspedal på sykkelen. Men det er ok med en funksjon som gir opp til 6 km/t som en trillehjelp. Denne sitter som oftest på -knappen på bryterpanelet eller som egen funksjon på displayet.

Se tilbud på Long John på www.byjigg.no

Regntrekk er et must i Bergen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait