Dette bør du spørre om før du kjøper sykkel

Det starter med stil

Når du kjøper ny sykkel, er det avgjørende at du forstår dine egne behov og hvilken type sykkel som kan oppfylle dem. Forestill deg hvordan livet med elsykkel blir annerledes, og hva du vil bruke sykkelen til. Dette blir til hjelp med å velge den rette elsykkelen for deg.

Først og fremst er det viktig å tenke på drivenheten. I motsetning til andre sykkelkomponenter, som du enkelt kan bytte ut eller oppgradere, er elsykkelens drivenhet en integrert del av sykkelen.

Elsykkelteknologien er i stadig utvikling, så du bør velge noe fra den nyeste teknologien slik at du får maksimalt med sykkelglede og sykkelen får lengst mulig levetid. Vi har satt sammen en liste med spørsmål du kan stille forhandleren din for å hjelpe deg med å få oversikten over de forskjellige drivenhetene og sykkeltypene du har å velge mellom.

Utstyrt med denne listen kan du føle deg trygg når du går inn på sykkelbutikken og forvente at du skal gå derfra med en elsykkel du kommer til å nyte sykkelturer på i mange år.

Hvilken drivenhet har denne sykkelen?

Dette er veldig viktig og det første spørsmålet du bør stille. Drivenheten er hjertet i elsykkelen. Sykkeldesignere og -produsenter velger et merke og en drivenhet som egner seg for sykkeltypen og det tiltenkte bruksområdet.

Det finnes noen forskjellige produsenter av drivenheter, og hver av dem produserer enheter som passer best til forskjellige syklestiler og syklister. Det lønner seg å bruke litt tid på å undersøke hvilket alternativ som egner seg best for din måte å sykle på. Finn ut hvilke drivenheter som egner seg best for din syklestil, for eksempel pendling, frakt eller trening. 

Den viktigste forskjellen på elmotorer, er hvor den er plassert.

Den kan sitte i senteret av hjulet (navet) (se bilde til venstre), eller pedalene (kranken). (bildet til høyre)

Hvor sitter motoren?

Motoren kan sitte i for- eller baknavet eller i kranklageret – dette kalles midtplassert motor. Et system med midtplassert motor har drivenheten nær pedalene, der krankene er festet – ikke i et hjulnav.

Når sykkeldesignere velger midtplassert motor, konsentrerer de seg hovedsakelig om motoren og utformer rammen rundt den. Den ekstra vekten plasseres mer sentralt for bedre balanse, slik at sykkelens geometri kan støtte plasseringen.

Drivenheten har en momentføler som beregner hvor mye kraft du tilfører pedalene. Dette gjør at drivenheten kan gi respons ved å gi deg akkurat den tråkkeassistansen du trenger. Du velger selv hvor mye du ønsker av tråkkeassistanse. Vanligvis på en skala fra 1-5.

En midtplassert motor gir en helt balansert og naturlig sykkelfølelse. Den ekstra kraften fra drivenheten støtter tråkkingen din i stedet for å overvelde den.

Om batterier

Her har du et viktig spørsmål du kan stille deg selv: «Hvor langt og hvor ofte vil jeg sykle?» Rekkevidde er det magiske ordet. Sørg for at du finner ut av hvor langt du kan sykle uten å måtte lade, og hvor lang tid det tar å lade batteriet.

Rekkevidden avgjøres ikke utelukkende av drivenheten. Sykkelens og syklistens vekt, terrenget og hvorvidt du er en økomodus- eller boost-bruker – alt dette påvirker hvor langt du kan nå uten å lade. Men likevel bør sykkelprodusenter kunne gi en antydning av hvor lang rekkevidde du kan forvente.

Noen sykler er utstyrt med display som viser hvor lang rekkevidde du har ved de forskjellige pedalassistansene og batteriets kapasitet. På den måten kan du tilpasse batterikapasiteten på lange turer. 

Den neste faktoren er ladetid. Hvis du har en halvtimes reisevei til jobben, har du andre ladebehov enn noen som kanskje vurderer en sykkelferie over flere dager med lange sykkelturer hver dag.

Finn ut hvor batteriet sitter, og om det kan tas av for lading. Hvis batteriet er innebygd, ser det ryddig ut og beskytter batteriet, men du må også ha sykkelen nær et strømuttak for å lade den.

Litium-batterier tåler ikke ekstremvær spesielt godt. Kulde kan være spesielt skadelig for batteriets levetid. Hvis garasjen din er kald om vinteren, bør du overveie å kjøpe en sykkel med batteri som kan tas av, eller å oppbevare sykkelen inne.

Hva er effekt og moment?

Strømeffekten fra elsykkeldrivenheter måles i watt. I de fleste europeiske land må den kontinuerlige utgangseffekten fra motorer være begrenset til 250 watt.

Maksimalt moment for drivenheter kan fortelle deg mer om hvordan sykkelen kommer til å fungere. Moment måles i Newton-meter eller Nm. Dette måler hvor mye snurrekraft motoren leverer. Hvis utgangsmomentet er høyt, hjelper det deg med å snurre krankene når det finnes mye motstand, for eksempel i en kjempebratt bakke eller når du begynner å tråkke fra en stillestående start.

Mye moment er spesielt ønskelig på terreng-elsykler og e-MTB-sykler, der bratte bakker og lavere tråkkehastighet er en del av opplevelsen. Høyere utgangsmoment er også nyttig hvis du frakter tunge ting, og er til stor hjelp med å få en lastesykkel i gang fra stillestående. 

Kontroller, skjermer og tilpassing

Drivenheter til elsykler blir stadig mer sofistikerte. Cockpiten på sykkelen har kontroller der du kan styre hvor mye assistanse drivenheten skal levere. De fleste har minst to moduser: en økomodus som sparer batteriet, når du tar størstedelen av tråkkejobben selv, og boost-modus når du trenger mer assistanse. På Bafang motorer, kan du be selgeren stille inn displayet til å vise alternativer fra 3, 5 eller 9 nivåer.

En skjerm på styret er tilkoblet drivenheten og viser deg hvilken modus som er aktiv, samt informasjon om fart og hvor langt du har syklet. Det kan hende du ser andre nyttige opplysninger der også – for eksempel hvor mye batteritid som gjenstår og anslått rekkevidde.

Du har allerede tatt et godt valg

Gratulerer med valget om å kjøpe elsykkel! Selv om det finnes en del myter om elsykler, har du allerede tatt et godt kjøpsvalg.

Har du undersøkt det du bør vite på forhånd? Da kan du komme innom og starte elsykkelopplevelsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait